Fashion
– Vi trenger en norsk moteuke for å vise oss frem
Den siste uken i august er det duket for årets utgave av det norske svaret på de internasjonale moteukene: Oslo Runway. En uke til ende, fullspekket med norsk mote i form av både visninger, presentasjoner og arrangementer. Noe er forbeholdt bransjen og annet er åpent for publikum.
Men trenger vi egentlig en egen norsk moteuke? Det er et tilbakevendende, men like fullt betimelig spørsmål.
Norsk ullgenser dukker opp i «Emily in Paris»
For selv om alle nærmest er forventet å skulle heie på hverandre her hjemme, må det åpenbart være bærekraftig å skulle stable på beina en egen variant av de mer anerkjente internasjonale moteukene i motebyer som Paris, Milano, London, New York og etter hvert København som gjerne refereres til som den femte internasjonale moteuken.
– Motekulturen vokser i Norge når det kommer til interesse for mote, utvalget og mangfoldet i bransjen, sier Head of Fashion i Oslo Runway, Sunniva Hartgen.
– Vi har en solid og etablert kjerne som jobber hardt hver dag for å løfte bransjen både her hjemme og i utlandet. Vi trenger en norsk moteuke for å vise oss frem, men også for å kunne samles om felles lidenskap og utfordringer, og for å dele inspirasjon og kreativitet. Et fellesskap bygger ikke bare trygghet og en følelse av tilhørighet, men er også viktig for videreutviklingen av vår egen industri, kreativitet og innovasjon.
På programmet denne gangen står 33 norske merker og designere som skal vise seg frem på ulike måter og på ulike steder rundt om i hovedstaden. Her er gjengangere som Envelope1976, byTiMo, Pearl Octopussy, Woodling, One and Other, OAD, Line of Oslo og Livid, men også nykommere på programmet som Kari Traa, Serena, Christian Aks, The Curated, Josephine Studio og 1313 Selah.
American Beauty-stjernen valgte norsk mote
– Denne sesongen løfter frem de ulike variablene på den norske motescenen. Etablerte merker fortsetter å utvikle seg mens nye talenter fortsetter å gjøre seg bemerket, sier Hartgen til KK.
Talentprogrammene under den norske moteuken er etter hvert blitt godt etablert, og fungerer som en katalysator for Norges neste klesmerker og talenter.
– Neste generasjons designere er sentrale for at bransjen skal fortsette å bevege seg. De bidrar til nye diskusjoner og har en forfriskende og fryktløs tilnærming til faget. Som en arena for norsk mote, er vi nødt til å presentere hele skalaen, og det er viktig for oss at vi tar imot nye talenter med åpne armer på lik linje med mer etablerte designere.
– Har jobbet med dette lenge
De to utvalgte Oslo Runway Next-merkene Tarinii og Murlong Cres skal vise kolleksjonene sine for 300 inviterte gjester på åpningskvelden. Merkene, som er valgt ut av årets programkomité, får blant annet tilgang til mentorskap hos erfarne bransjeeksperter fra norsk mote.
– Helt fantastisk
Kolleksjonene deres vil også kunne ses i Oslo Runway Talent Showroom under moteuken sammen med talentene Sais, Othilie Romberg og Johanna Lundell. Et utvalg norske designere vises også frem på en pop-up på varemagasinet Steen & Strøm under den norske moteuken.
– Vi ønsker å utvikle samarbeid mellom disipliner fordi det gir oss muligheten til å se på prosjekter fra ulike perspektiver, sier Ali Shah Gallefoss, Head of Art.
– Det er viktig for å opprettholde kvaliteten vi ønsker, men også for kunnskapsutvekslingen sin del.
Men også andre kulturuttrykk står sentralt under Oslo Runway, som med det fletter sammen mote, livsstil, musikk, kunst og tech. Denne sesongen dykker de dypere ned i sistnevnte, blant annet med en performance av den norske klesdesigneren Fredrik Tjærandsen, som gikk viralt med sine ballongkreasjoner.
– Vært noen tøffe år
Også de norske start-up-bedriftene, Reli, Repasdo og Circulær, som jobber for å skape sirkulær økonomi i moteindustrien med techløsninger, er representert her.
– Mote er ikke bare klær og en industri, men også et kulturelt fenomen. Yngre generasjoner bruker teknologi og AI til å uttrykke seg kreativt gjennom egne kanaler og gaming, så dette er en del av moten vi er nysgjerrige på, sier CEO i Oslo Runway, Elin O. Carlsen.
– Det kan kanskje virke litt abstrakt, men for de som er «digital natives», så flyter den digitale og fysiske verden naturlig sammen. Ny teknologi muliggjør også sporbarhet i tekstilindustrien og sirkulære tjenester som utleie og bruktsalg. Det er viktige temaer for oss.
Etter hvert som bærekraft er kommet på agendaen, har også den norske moteuken tatt ansvar blant annet ved å innføre et sett med bærekraftskriterier for merkene som skal vise. Det skal støtte norske merker i omstillingen som nå foregår i tekstilindustrien – «det grønne skiftet» – som skal føre til en mer ansvarlig og sirkulær økonomi i bransjen.
– Kunne ikke si nei
Bærekraftsrammeverket og minimumskriteriene, som først ble introdusert og innført av den danske moteuken, er nå adoptert av Oslo Runway, moteklyngen Norwegian Fashion Hub og Berlin Fashion Week.
Årets utgave av den norske moteuken er den første hvor minimumskriteriene er iverksatt: Hele 18 handlingspunkter som merkene må oppfylle hvis de vil delta på det offisielle Oslo Runway-programmet. Rammeverket har en helhetlig tilnærming og spenner over seks fokusområder som dekker hele verdikjeden til et plagg, sier Carlsen.
Her debuterer Rolf (68) på catwalken
– Blant annet om at merkevarer oppfordres til å designe for økt brukstid, ha en liste over forbudte kjemikalier, informere om verdien av lang levetid og ikke destruere usolgte plagg, sier hun.
– Ved å innføre bærekraftskriteriene ønsker vi å bruke plattformen vår til å fremme og veilede merkevarer som vil jobbe for omstilling og for å ta gode valg. Det mener vi bidrar til verdifull bevisstgjøring, merkevarer som er bedre forberedt på nye EU-reguleringer og også at det vil snakkes mer om utfordringer knyttet til nettopp klesproduksjon.
Og de er det nok av. Carlsen, og flere med henne, etterlyser bedre regulering av tekstilbransjen fra myndighetene.
– Det kan jo ikke forventes at man må forholde seg til tekniske detaljer i en kompleks, global verdikjede når de kjøper klær. Det er heller ikke enkelt å være en kreativ designer som vil starte sitt eget, uavhengige merke og skulle følge opp alt dette, spesielt når store offentlige instanser foreløpig ikke har klart det. Men jeg har tro på at tekstilbransjen skal bli bedre regulert, og det skjer mye positivt i EU nå, sier hun.
Martine Halvorsen lanserer klesmerke
Internasjonale gjester fra hele verden tar turen hit for Oslo Runway. Det er ingen selvfølge. For mens motekulturen vokser her hjemme, må norsk mote ut i verden.
– Norge er et lite land. Skal du som grunnlegger av en merkevare bygge et team rundt deg, ja så må du faktisk ut i større markeder, fortsetter Carlsen.
Et kobbel av internasjonal motepresse flys gjerne inn for den norske moteuken.
Gossip Girl-stjerna valgte norsk design
– Elsker at han gikk for skjørtet
– Flere som har vært her ønsker å komme tilbake. De elsker den avslappede storby-stemningen i Oslo. The New York Times, Vogue Nederland og Elle Japan er blant dem som vil dekke norske merker i år. Det sier mye om det imponerende nivået vi ser hos mange norske designere i dag, mener Carlsen.
Og med en tiltakende demokratisering av moten generelt er også den norske moteuken etter hvert blitt noe mer enn en «bransjegreie», snarere en motefestival for folk flest på lik linje med i København. I alle fall i teorien.
– Vi vil jo skape litt puls i Oslo for alle som er nysgjerrige på og glade i mote, design og kreativitet, avslutter Carlsen.
KKs moteansvarlig, Ida Elise Eide Einarsdottir, sitter i
programkomiteen som er med og velge ut hvem som får
vise under Oslo Runway.